Spekulationer om diktning med hjälp av Riffatteres teori
När man diktar kan man gå tillväga på olika sätt och jag
antar att etablerade diktare har utvecklat sina egna metoder. En metod som jag
tvivlar på att den används av erfarna diktare är vad som i vid uppsatsskrivande
kallas för virkprocessen[1].
Ett vanligt sätt för nybörjare i uppsatsskrivandet är att skriva från början
till slut, därav det metaforiska namnet ”virkprocess”. Även om diktning
naturligtvis är annorlunda från uppsatsskrivande så är det rimligt att anta att
själva tankearbetet är likartat. Det som är dåligt med virkprocessen är att
författarens förståelse, intentioner och budskap lätt ändras under
arbetetsgång, vilket då resulterar i dåliga uppsatser och troligtvis också i
dåliga dikter. För att undvika detta problem bör man istället fastställa de stora
strukturerna så gott det går först och sedan arbeta på allt mindre nivåer för
att avsluta med att finslipa presentationen av materialet. Detta ledde mig till
att tänka att det inte tycks vara allt för olikt en baklänges version av
Riffatteres system som går från mimesis, metaforer och specifika
ogrammatiskheter till en förståelse av den övergripande matrisen.
Det viktigaste i en dikt tycks enligt Riffatteres teori vara
den övergripande matrisen. Denna ger själva poängen med dikten, och kan i en
viss mån jämställas med en tes eller en rubrik i en uppsats. Så som jag
förstått matrisen kan den också likställas med ett annat litteraturbegrepp,
nämligen tema. Skillnaderna mellan de olika begreppen matris, tes och tema
anser jag vara att de ska appliceras på olika texter. I en argumenterande text finns
det en tes och den ska vara explicit, i en dikt eller en pjäs/roman finns en
matris respektiva ett tema, och de ska vara implicita. Eftersom vi tar oss
dikten baklänges så är den den övergripande matrisen det vi första som vi
fokuserar på[2].
För att demonstrera min applicering av Riffatteres teori på
diktskapandet utnyttjar jag Almqvists dikt Skaldens
natt som exempel. Låt säga att vi
har etablerat en matrisen för Almqvist dikt som ”en aktiv konst är att föredra
framför en passiv konst, trots passivitetens skenbara fördelar”. Som författare
hade det nu varit dags att bestämma hur vi ska framställa matrisen i stora drag.
Detta gör vi genom submatriser (jämför med subteman). Hur många submatriser som behövs beror på hur
noggrann man är. I Almqvist dikt väljer jag att
uppskatta antalet submatriser uppemot tio, även om antal mellan fyra och
tjugo inte är orimliga. Nu när vi är på det klara med innehållet är det dags
att konkretisera matriserna. Just en aktualiseringen av matrisen kallar
Riffattere för modell, och såvitt jag förstår är en modell en är skriven
variant av en submatris. Låt säga att vi väljer modell ”Med allt du skall hava
att strida: ingenting utom dig på jorden skall du finna i lag” som ett exempel
på en konkretisering av matrisen ”den som strider har ingen frid”.
Nästa steg är att ”expandera och konvertera” modellerna. Vi
ska alltså fylla ut texten med varianter till modellerna för att skapa en text,
snarare än en mängd punkter. Nu när vi har en text med samma innehåll och
uppbyggnad som vår slutgiltiga dikt så är det dags att jobba på den poetiska
utsmyckningen. Vi arbetar nu om modellerna så att de fortfarande uttrycker
samma matris men på ett mer avancerat och elegant sätt. Detta kan vi göra genom
att använda t.ex. metaforer, liknelser, metonymer och hypogram. Hypogram är ett
begrepp som står ungefär för klichéer och intextualitet. Ett exempel i Skaldens natt på en sådan smyckning är
hur modeller av subtemat ”konsten är falsk” först smyckas av Almqvist med hjälp
av liknelsen ”konsten är som ormen i paradiset”, vilken sedan vidare uttrycks i
form av den metonymiska beskrivningen ”i ständiga slingringar går dess sätt, falskhet
är dess andredräkt, och gift dess botten.” Metonymen som Almqvist använder sig
av kan också sägas vara ett hypogram för skapelsemyten, lite beroende på hur
man väljer att se på saken.
Vårt sista steg är att placera ut ogrammatiskheter, vilka
agerar som ledtrådar till rätt tolkning av dikten. Ogrammatiskheterna hindrar
läsaren från hitta en isomorfi mellan den smyckade texten och felaktiga
matriser genom att göra passformen mer komplicerad. Ett exempel på
ogrammatiskheter i Almqvist text är hur jaget inte åldras i ”Gossarna såg jag
bli män, [...], såg dem blekna och gråna. Men jag fortfor att vara den jag är
och varit: intet”. Det är orimligt att anta att jaget bokstavligt står utanför
tiden och det uppmärksammar oss på den metaforiska innebörden i stycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar